Dagelijks app-en met je therapeut

Trouw - november 2024

Meer patiënten behandelen in dezelfde tijd, zonder wachtlijsten. Zorgaanbieder Thubble gooit hoge ogen. Andere GGZ-instellingen tonen interesse.

Verstijfd in een foetushouding lag Lois Morais y Frelink (22) op bed en kon zich nauwelijks nog bewegen. Ze was uitgebarsten in een huilbui, die niet meer over leek te gaan. Sinds de middelbare school heeft Morais y Frelink last van depressies en angststoornisssen, en eenmaal op de Hogeschool Windesheim is ze een paar maanden uitgevallen. De huisarts heeft haar antidepressiva voorgeschreven en maakte haar attent op Thubble.

Dat is een zorgaanbieder, die gelieerd is aan de grote GGZ-instelling Dimence Groep (Overijssel) en die geen wachtlijsten kent. Dat komt doordat Thubble alleen online hulp biedt én een nieuwe, intensieve manier van behandelen heeft ontwikkeld. Cliënten zitten niet te wachten op de volgende therapiesessie, maar onderhouden in het leven van alledag digitaal contact (in een beveiligde app) met hun behandelaar.

Memes naar patiënten sturen

Dat is een nieuw fenomeen in de geneeskunde dat bekend staat als Just In Time Adaptive interventions. Of JITAIs. Hierbij zijn artsen via mobiele technologie aanwezig in het dagelijks leven van patiënten. Vaak om ze ergens aan te herinneren of te steunen op momenten waarop ze daar behoefte aan hebben.

"Als je weet dat iemand met een depressie 's ochtends moeite heeft om zijn bed uit te komen", zegt Fennie Wiepkema, manager van Thubble, "dan probeer je deze cliënt op dat moment een zetje in de rug te geven met een tekstbericht, filmpje of een inspirerende TED-talk. Hoe je dat het beste kunt doen, hoe je gedrag het beste activeert, gaan we samen met de Universiteit Twente onderzoeken."

Morais y Frelink kreeg soms memes toegestuurd, grappige plaatjes over mentale gezondheid. “Maar ook een keer de tune van kinderserie Steven Universe, waar ik veel steun aan had op de middelbare school."  

Paniekaanval in de bus

Ook zijn cliënten bij Thubble tussen de therapiesessies door druk met opdrachten. Met onder meer met het bijhouden van een dagboek, waartoe behandelaren toegang hebben. Morais y Frelink schreef een paar weken terug uitgebreid over een paniekaanval in de bus. Wiepkema: "Onze therapeuten lezen alle dagboekbijdragen en kunnen meteen de-escaleren, als dat nodig is. Ook weten ze wat er speelt, en hoeven ze in de therapiesessies niet te worden bijgepraat."

De behandelingen van Thubble lijken effectiever dan reguliere therapie. "Uit onze data blijkt dat de behandeling 40 procent korter duurt en dat we dus bijna twee keer zoveel cliënten helpen. De klachtenreductie is even groot, en we zien slechts 1,4 procent van de mensen terugkeren. Klachtenvrij worden is niet altijd reëel. Sommigen blijven kwetsbaar. We zijn dan ook niet van de quick fix, maar van de duurzame zorg. We leren cliënten om beter met hun klachten om te gaan."

Wachtlijsten terugdringen

Andere GGZ-instellingen hebben al interesse getoond in het nieuwe behandelmodel. Het Amsterdamse Arkin en het Gelderse ProPersona willen samen met Dimence Groep, moederbedrijf van Thubble, onderzoeken hoe de behandelingen grootschaliger kunnen worden toegepast. Hiervoor gaan de instellingen een zogeheten transformatieplan indienen bij het ministerie van Volksgezondheid, dat in totaal 2,8 miljard euro heeft vrijgemaakt voor innovatieve zorg. Tegelijk start Thubble met een wetenschappelijke studie die moet uitwijzen welke patiënten precies baat hebben bij deze behandelingen.

Met grootschalige invoering van het nieuwe model zouden de wachtlijsten aanzienlijk kunnen worden teruggedrongen, zegt Wiepkema. "Je kunt meer mensen helpen in dezelfde tijd, waardoor de wachtlijsten sneller afnemen. Wie wacht op een behandeling in de reguliere GGZ, zoals groepstherapie, komt dan eerder aan de beurt."

Enigszins verrassend: niet de jongeren weten Thubble het best te vinden, maar de volwassenen tussen de 35 en 45 jaar. "Misschien omdat zij in hun baan meer ervaring hebben met beeldbellen en weten dat je zo een goede band met een ander kunt opbouwen." In totaal behandelt Thubble zevenhonderd cliënten per jaar, voor lichte en ernstige klachten bij depressie en angststoornissen.

Therapeuten wonen over de hele wereld

Van de behandelaren verblijft de helft in het buitenland. Hoe zit dat? "Als je de Nederlandse taal spreekt en onze werkwijze steunt, pas je als psycholoog uitstekend bij Thubble, waar je ook woont. We hebben 35 medewerkers, waarvan de helft uitgewaaierd is over de hele wereld. Van Wenen tot Bangkok."

Met Morais y Frelink, die nu de behandeling afrondt, gaat het stukken beter, zegt ze. "Ik ben een tijd lang niet naar school gegaan, maar inmiddels heb ik de draad weer opgepakt. Ik voel me minder depressief en angstig. De klachten zijn niet verdwenen, maar ik heb er nu veel meer grip op."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Website door: Casper van Rongen